neděle 7. února 2010

Hra 0 A.D., jak na to a současný stav.

Co to je 0 A.D.?

Krátký popisek na domácí stránce říká (volně přeloženo), že 0 A.D. je:
  • Zadarmo, open-source, multi platformní realtimová strategie (RTS) o starověkém válčení.
  • Je to učebnicový příklad zájmu o vývoj her a o svět starověku.
  • Práce na ní započali v roce 2001. Hra má potenciál zaujmout nespočetné množství hráčů po celém světě.
Tenhle popis ovšem není to co mě ke hře přivedlo. Byla to spíš její podobnost se slavnou RTS Age Of Empires II: The age of kings0 A.D. vychází z podobného konceptu. Ten je rozšířen o dnešní možnosti PC her, nové technologie a hlavně o nápady hráčů podílejících se na vývoji.

Bohužel, přesto že je hra ve vývoji již od r 2001 není ještě zdaleka hratelná. Nicméně díky tomu že se v minulém roce projekt stal open-source. Je teď možné si stáhnout zdrojové kódy spolu s potřebnými daty a téměř kdekoliv si jí přeložit a spustit. Takže jak na to ?

Sestavení a spuštění hry na Ubuntu 9.10
Hra v současnosti podporuje operační systémy OS X, Linux a Windows. Takže o její sestavení (přeložení) se můžete pokoušet na jakémkoliv z nich. Já jsem ale hru překládal na Ubuntu 9.10. Jednoduše proto, že je zde zdarma a rychle dostupné vše co k tomu potřebujete. Vývojáři 0 A.D. samozřejmě napsali návod pro všechny operační systémy a vy ho můžete sledovat pokud si 0 A.D. chcete spustit třeba na Windows. Zkusme si hru stáhnout sestavit a spustit.

Takže, jak na to v Ubuntu:
  1. Nainstalujte vše potřebné pro sestavení hry, třeba příkazem:"sudo apt-get install build-essential libsdl1.2-dev zlib1g-dev libpng12-dev libjpeg62-dev libgamin-dev nasm libwxgtk2.8-dev libboost-dev libboost-signals-dev libboost-filesystem-dev libopenal-dev libalut-dev libvorbis-dev libogg-dev libcrypto++-dev binutils-dev libnspr4-dev libdevil-dev libenet-dev libxml2-dev".
  2.  V Ubuntu 9.10 se bohužel nachází chyba v knihovně libxml2. Ten ale lze jednoduše odstranit. Ve zdrojích softwaru  na kartě aktualizace stačí zaškrtnou že si přejete přijímat i nevydané aktualizace (karmic-proposed). A poté příkazem: "apt-get install libxml2-dev" doinstalovat opravenou verzi knihovny libxml2.
  3. Příkazem "svn co http://svn.wildfiregames.com/public/ps/trunk/" stáhnete aktuální podobu zdrojového kódu hry se vším všudy. To může chvíli trvat (cca 25min) v závislosti na rychlosti vašeho připojení a vytížení SVN serveru.
  4. V adresáři "trunk/build/workspaces" spusťte takto "./update-workspaces.sh" skrypt, který připraví kǒd k přeložení.
  5. Přejděte do adresáře "trunk/build/workspaces/gcc" a zde spusťte příkaz "make". Hra by se měla za několik minut přeložit. V případě problémů zkuste sekci "Known problems and solutions" v originálním návodu.
  6. Spouštěcí soubor je v adresáři "/trunk/binaries/system" a po nacestování do tohoto adresáře ho spustíte příkazem "./pyrogenesis_dbg".
Co funguje, co ne.
Předem upozorňuji na to, že 0 A.D. je ve vývoji a její stav se může měnit dnes a denně! Berte proto následující řádky jako popis současného stavu (7.02.2010, revize 7309).

Bohužel, na mém počítači mám problémy se zvukem. Zpočátku většinou funguje ale později začne všelijak šumět a deformovat se, že mu není rozumět. Místy je to i nepříjemné.

A jak to tedy vlastě vypadá (revize 7309)? No nějak takhle..

Úvodní menu, ve kterém zatím fungují jen části "Single Player", "Multiplayer" a "History".

Možnosti nastavení "Single player" hry. Některá nastavení fungují, u jiných jsem jejich funkci nepozoroval. Nebudem nic měnit a tlačítkem "Start" jdeme "do toho".

 
Zdá se že v této revizi (verzi) je trochu rozbité menu, ješte v předchozí revizi jsem se s tímto problémem nesetkal. Snad zase zmizí. Problémek spravíme stiskem kombinace kláves "Shift+S", to odstraní rozbité menu úplně.


Kvůli rozbitému menu nelze stavět nové budovy :( Skoda, tak snad příště. Tím pádem nezbývá než se vrhnout na nepřítele vším co máme...


Našemu postupu vpřed nezabrání ani vysoké hory.


Nepřítel už nás zpozoroval a hrne se na nás.


Jenže ouha. Zdá se, že nikdo nevyhraje. Vojáčci totiž neumírají. Nezávisle na tom jak dlouho na sebe útočí...

Hra samotná se zdá být graficky velmi pěkná. I když, jak je vidět, jí ještě trápí mnoho dětských nemocí. Nicméně i tak musím uznat že je za 0 A.D. vidět obrovská porce práce. A to je v tomto případě, kdy vývojáři pracují na hře ve svém volném čase důvod k obdivu.

Zapojte se!
Jak jsem se už zmínil. Hru z většiny vyrábějí dobrovolníci ve svém volném čase. Vše probíhá pod hlavičkou společnosti Wildfire Games. Pokud se vám hra líbí, a věříte v její úspěch (tak jako já). Můžete se stát jedním z jejích tvůrců! Domácí stránky hry obsahují rubriku s popisem lidí které tým nyní potřebuje. Pokud ale nemáte dostatek času nebo správné znalosti, vždy existuje možnost darovat tvůrcům alespoň malý objem peněz. Nebo můžete podpořit vývojáře i jakkoliv jinak, třeba článkem ve svém blogu :).